دینی، فرهنگی، اجتماعی

مسائل فرهنگی دینی اجتماعی

دینی، فرهنگی، اجتماعی

مسائل فرهنگی دینی اجتماعی

دینی، فرهنگی، اجتماعی

احکام شرعی - پاسخ به شبهات - و مسائل فرهنگی اجتماعی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

زمزم احکام 44

 آداب اعیاد –مذهبی  قسمت چهارم  :

 

«  السَّلامُ عَلَیْکَ یَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَکْبَرَ، وَ یَا عِیدَ أَوْلِیَائِهِ.» - (فرازی از دعای 45 صحیفه سجادیه).

 

« سلام و درود بر تو ای بزرگترین ماه خدا و ای عید اولیاء خدا »

 

در آستانه ماه ضیافت حق ماه نزول قرآن ماه صیام و قیام ماه رمضان المبارک , ماه خود سازی و تذکیه نفس و به تعبیر امام سجاد علیه السلام ماه عید اولیاء خدا.  مقدمتا متذکر شویم که حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین از یکی دو ماه قبل برای درک ماه با عظمت رمضان خود را آماده می کردند و از ماه نزول قرآن ماه غفران و رحمت و برکت با اغوش باز استقبال می نمودند لذا مناسب است محبان اهلبیت عصمت و طهارت هم این روحیه را برای خود فراهم کنند یعنی نه تنها از فرا رسیدن ماه صیام ناراحت نباشند بلکه برای درک آن     می باید لحظه شماری نمایند . زیرا ساعاتش بهترین ساعات, ایامش بهترین ایام و لیالی آن بهترین لیالی بوده و هست بطوری که رسول اکرم (ص) در خطبه شعبانیه فرموند :نفسهای شما در این ماه حکم ذکر و تسبیح را دارد و خواب شما عبادت است و .... که نتیجه میگیریم  راستی که ماه مبارک رمضان برای اهل معرفت عید به تمام معنی است

امیدوارم خداوند سبحان حلاوت و شیرینی ذکر و مناجاتش را در این ماه بزرگ به همگان عطاء و مرحمت فرماید .

« آمین یا رب العالمین ».

اما بعد :

در روزهای پایانی ماه شعبان المعظم چند مسئله شرعی قابل توجه مومنین و متدینین هست که ذیلا به آنها اشاره می شود .

 1 : روزهای قضا شده در سال قبل و ماه رمضان گذشته

2 : کفاره روزه کسانی که در سال قبل موفق به روزه نشده اند

 3 : کمیت و کیفیت کفاره به چه نحوی می باشد

نسبت به سئوال اول لازم است متذکر شویم کسانی که سال گذشته روی عللی از جمله بیماری , سفر , عذر شرعی و ..... نتوانسته اند روزه  ماه رمضان را بگیرند بر آنها واجب است قبل از رسیدن ماه رمضان هر چند روزی که روزه آنان از سال قبل ترک شده بالفور اقدام کنند  و قضای آن روزها را بجا آورند مثلا کسی که 5 روز مریض بوده یا بعلت مسافرت روزه را افطارکرده یا خانمی عذر شرعی داشته بر آنان واجب شرعی است که بدون سهل انگاری 5 روز آخر شعبان را روزه بگیرند و اگر قصور کنند و روزه را نگیرند علاوه بر اینکه معصیت کرده اند بر آنها واجب است که کفاره آن 5 روز را به فقیر پرداخت نمایند و قضای روزه ها را بعد از ماه رمضان بجا اورند.

و در پاسخ به سئوال دوم : باید عرض کنیم  کسانی که بر اثر بیماری مستمر و یا مشقت داشتن روزه و شیر دهی بچه و امثاله نتوانستند روزه بگیرند لازم بوده که در همان ماه رمضان سال قبل و یا بعد از رمضان کفاره را پرداخت می کردند و لزومی ندارد که صبر کند که که ماه رمضان بعد برسد و بعد از یکسال کفاره را پرداخت نمایند  منتهی کسانی که بر اثر عوامل دیگر همانند مسافرت و عذر شرعی سال قبل روزه نگرفتند و تصمیم داشتند تا ماه رمضان نیامده روزه قضا را بجا آورند اما باز هم موفق نشدند بر چنین کسانی واجب است با رسیدن ماه رمضان بعد به هر مقدار که روزه از آنها ترک شده کفاره آن را پرداخت نمایند .

و در پاسخ به سئوال سوم یادآور می شویم که متاسفانه زیادی از مومنین به اشتباه بجای طعام پول نقد به فقرا      می دهند و فقرا هم خرج زندگی روزمره از جمله خرید میوه قند و چای ,  پرداخت هزینه های آب و برق و تلفن و امثاله می نمایند در حالی که فقهاء عظام فرموده اند که کفاره فقط باید مواد غذائی تهیه شود و به نیازمندان داده شود مگر فقیری که مورد اعتماد باشد که بدانیم فقیر آن پول را فقط نان خرید می کند و به مصرف می رساند .

نکته بعدی اینکه در قبال هر روز که موفق به روزه گرفتن نشده ایم واجب است یک مد طعام (تقریبا 10سیر آرد یا ماکارونی یا برنج و ... تهیه کنیم )و به نیازمندان بدهیم نه آنکه پول 5/22 کیلو آرد که حدودا 60,50 تومان    می شود را 6,5 کیلو برنج گرفته شود و به فقیر داده شود که در این صورت مومنین بری الذمه نخواهند شد لذا لازم است هر چند که می گیریم بابت کفاره یکماه کمتر از 22 کیلو و نیم نباشد .


نظرات (۱)

بسم الله
سلام و خدا قوت
بسیار  عالی بود
فقط اگر  قرار هست در وبلاگتون قرار بدین.همیشه برای اینجور مطالب یک عکس نوشته یا عکس  مرتبط قرار بدین بهتره

اما در خصوص محتوا:
از نظر علمی و خوب و متقن اما یک نکته فنی:
در word  میتونید متنتون رو با نصب کردن نرم افزار  ویراستیار  http://virastyar.ir/
  کارتون چندین برابر ارزش پیدا میکنه.
التماس دعا
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم 

 سلام استاد 
 ممنون بابت راهنمایتون 

سپاسگزارم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی